Arbetsmiljöverket ställer mindre krav på förskolor som har färre än 10 arbetstagare i verksamheten!
Hoppa till innehåll

Arbetsmiljöverket ställer mindre krav på förskolor som har färre än 10 arbetstagare i verksamheten!

SKOFO skrev till Arbetsmiljöverket för att bena ut om det är samma krav på förskolor med färre än tio anställda, och skickade följande fråga:

”Hej, vi är en förening som startats för att värna om de icke vinstdrivande förskolorna i Sverige. Vilka oftast består av färre än 10 anställda, men ändå betraktas som om de var koncerner med många anställda, fast de har olika huvudmän. På grund av detta har vi ett par frågor till er angående tolkningar av arbetsmiljölagen.

Vi hittade på nätet AFS 2001, där vi bl a kunde läsa följande, och frågan är om det stämmer eller vad som gäller 2022″

Den stora skillnaden mellan ett företag med färre än tio anställda och ett företag med minst tio anställda är hur mycket som ska vara skriftligt”.

SAM i företag och verksamheter med färre än tio anställda

  • Det ska finnas rutiner för alla aktiviteter som föreskriften ställer krav på,  rutinerna behöver inte vara dokumenterade.
  • En fördelning av arbetsmiljöuppgifter ska vara gjord men behöver inte vara dokumenterad.
  • Årliga uppföljningar av det systematiska arbetsmiljöarbetet ska genomföras men behöver inte dokumenteras.
  • Riskbedömningar och handlingsplaner ska alltid vara skriftligt dokumenterade.
  • När det finns allvarliga risker i arbetet ska det alltid finas skriftliga instruktioner för arbetet.

Tacksam om ni kan hjälpa oss att bena ut det här. Trycket på de minsta förskolorna är hårt idag.

 

SVAR FRÅN ARBETSMILJÖVERKET 11 JANUARI 2022

Hej!

Tack för er fråga!

Våra föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) är fortfarande gällande (Det är alltså det ovannämnda som gäller för de mindre förskolorna, och inget annat).

Med arbetsgivare menas i föreskrifterna arbetsgivare i juridisk mening, det vill säga en fysisk eller juridisk person som har en eller flera arbetstagare anställda. Bolag som tillsammans bildar en koncern är ingen juridisk person. Därför behöver arbetsmiljöarbetet organiseras i varje bolag för sig, även om bolagen har samma ägare.

Arbetsmiljölagens 6 kap. 8 § säger att på ett arbetsställe där det regelbundet sysselsätts minst 50 arbetstagare ska det finnas en skyddskommitté.

När det gäller begreppet arbetsställe har lagstiftaren inte gett någon exakt definition. Ofta handlar det om en geografisk uppdelning, men det behöver inte vara så. I förarbeten till arbetsskyddslagstiftningen beskrivs att ett arbetsställe generellt sett kan beskrivas som ett lokalt avgränsat område där en arbetsgivare bedriver verksamhet. Det kan vara i en arbetslokal, i det fria eller eventuellt under jord. Däremot får inte arbetsställe alltid tolkas så snävt som till en och samma lokal, byggnad eller plats i det fria. Vidare framgår av förarbeten till arbetsmiljölagen att stor vikt ska läggas vid de lokala parternas uppfattning.

Vad som kan definieras som ett arbetsställe är alltså en bedömningsfråga, och bör lämpligen redas ut i samverkan mellan de berörda parterna (arbetsgivare och arbetstagarorganisation).

Läs gärna mer i föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete här: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/systematiskt-arbetsmiljoarbete-afs-20011-foreskrifter/

Det finns även en vägledning till föreskrifterna som innehåller råd och rekommendationer: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/bocker/sa-forbattras-verksamhetens-arbetsmiljo-bok/

GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!